Friday, November 9, 2012

ERTI SEBUAH KEIKHLASAN



*ihsan daripada en google :)

Saya bukanlah orang yang selayaknya untuk berbicara soal keikhlasan.Saya sekadar mahu berkongsi rasa dan cerita tentang KEIKHLASAN.Kita diajar sejak dari sekolah lagi bahawa melakukan sesuatu secara ikhlas.Pada pemahaman kita kala itu,pastinya keikhlasan ialah melakukan sesuatu tanpa mengharapkan balasan.YA! betul itu jugak ikhlas.Tapi saya merasakan ia tidak mencukupi.Pada saya keikhlasan itu sesuatu yang sukar untuk diterjemah.Ia sebenarnya datang dari hati kecil kita...pada lintasan di fikiran kita.Jika memang tiada langsung terdetik di hati dan terfikir di minda sewaktu melakukan sesuatu dan kita memikirkan kita melakukannya kerana ALLAH.ITULAH ikhlas pada saya.Kenapa?? Disini saya kongsi beberapa cerita realiti tentang ikhlas itu sendiri.


CERITA PERTAMA
*ihsan dari en google jugak!!
Seorang gadis pernah bercerita,dia adalah seorang yang cerewet dan banyak soal.Di dalam sebuah bengkel yang disertai dia dimasukkan ke dalam satu kumpulan.Dianggotai oleh 2 orang wanita lain di dalam kumpulan itu.Kurang pasti apa menyebabkan kali ini walaupun dibebani dengan tugas sebagai ketua kumpulan,diberi nisbah kerja yang lebih daripada ahli yang lain dan diminta untuk dibentangkan kerja,gadis ini tidak merungut malah tidak pula dia membantah.Diiyakan sahaja permintaan dan arahan daripada rakan-rakan ahli yang lain.Riak muka dan perasaaannya kosong.Dilakukan sahaja semua kerja tanpa merungut dan mengeluh.Hasilnya,kumpulan gadis itu telah mendapat kumpulan terbaik dalam bengkel tersebut.Katanya, "mungkin kerana saya berlapang dada dan ikhlas melakukannya semua sendiri....".




CERITA KEDUA

Seorang ibu tunggal,mengalami kesempitan kewangan.yang ada jumlah beberapa not berwarna merah di dalam dompet.Anak berempat masih kecil.Hari gaji masih jauh lagi.Dia merenung.Tidak merungut.Mengangkat tangan dan berdoa.Moga Allah mempermudahkan dan memberi jalan.Dia berlapang dada.Ikhlas berdoa dan yakin dengan kekuasaaan ALLAH.Lantas dia mendapat panggilan
dari seorang rakan, "Seronoknya,elaun kerja kita dah masuk pergilah check,".Allah berkuasa atas sesuatu.

CERITA KETIGA

*pic ihsan daripada laman web Bank Negara
Seorang rakan pernah berkata "Aku bulan nih duit tak banyak lah," Saya kata, "tak pa, gaji lagi beberapa hari sahaja...jangan risau," "Aku takut tak cukup..," getusnya lagi...Tapi saya tahu Allah pasti bantu dia kerana dia suka bersedekah.Walaupun mungkin nilainya kecil.Apa yang penting saya tahu dia IKHLAS....Esok saya dengar dia kata... "Aku ingat dah tinggal sedikit duit dalam akaun...sebab aku dah lama tak semak, tapi ada lebih daripada yang aku fikir,".Mungkin juga sebenarnya kebetulan.Tapi saya yakin itu berkat IKHLAS.


CERITA EMPAT

"Aku tak boleh buat kerja part time lagi sebab aku sambung belajar"cerita seorang gadis."takpa,belajar tuh jihad....mesti ada rezeki lain,".... selang 2 minggu......"aku dapat job part time baru...time table dia bukan pada hari aku smbg belajar..,".Saya tahu dia IKHLAS sambung belajar demi keluarganya.

*********************************************************************************

Mungkin ini cerita biasa...tapi ia adalah realiti.KEHIDUPAN bukan sebuah cerita dongeng yang indah.Yang tamatnya pasti BAHAGIA...Ia cerita yang ada turun dan naiknya.IKHLAS lah supaya hidup kita tenteram.Kita tidak tahu berapa lama kita akan hidup.Bagaimana akhirnya hidup kita.BERLAPANG DADA lah dengan ujian ALLAH.IKHLAS dan REDHAlah...Allah pasti tunjukkan jalan keluar buat kita.

Pesanan untuk diri saya jugak!!!


Salam sayang,
SarraFaryshaAlia


No comments: